16e Jaargang 2007

2007 nummer 1

NIOC-special

Redactioneel

NIOC 2007: het perspectief op lange termijn
Jan Bergstra

Artikelen

Programmeerplagiaatdetectie met Marble
Jurriaan Hage

Inzicht in wat ons verbindt
Frans Mofers

Systeem voor bedrijfsvoering: integratie van informatie-, organisatie- en kennissystemen
Arie Schinkel, Deny Smeets

Paletbijdragen

ICT Fast Lane: een uitdagend studietraject voor ambitieuze ict-leerlingen
Jos Boonen, Peter Carprieaux

Ambachtelijk modelleren met goed gereedschap
Leo Wiegerink, Harold Pootjes, Jeanot Bijpost, Marco de Groot

Een gezamenlijke opleiding met een universiteit in India: overeenkomsten en verschillen
Jos Baeten

Getest in de praktijk! De leer- en carrièrelijn Test Engineering
Hossein Chamani

Ict-architectuur? Hoe maak je dat concreet? Met ArchiMate!
Jan Hellings

Nieuws van i&i

De Vereniging i&i in 2006
Informatiekunde
Make-a-game
Informatica
Meisjes en informatica/ict
Informatica en NLT
René Franquinet

Van de leestafel

 

 

 

2007 nummer 2

Redactioneel

De dynamiek van het ict-onderwijs
Hans Blankendaal

Artikel

Nieuw ict-onderwijs volgens een oud ideaal
Hanno Wupper

Paletbijdragen

ICT4Kids in Afrika
Paul van Vlaanderen

Opleidingscompetenties versus een body of knowledge: synthese via een model voor metadatering
Frens Vonken, Jos Loonen, Karin Heesakkers, Roel Bakker, Jos Schmeltz, Luc de Krosse

Meer samen werkend leren in Afrika
Ron Kreutzburg

Acht jaar CODI: van omscholen naar opleiden
Bert Zwaneveld, Betsy van Dijk, Jan Timmers, Ineke Heil

Informatiesystemen in Libië
Guido Bakema, Chris Scholten

NIOC

Bericht

Samenwerken aan informatica voor de tweede fase
Michel van Ast

Van de leestafel

 

 

 

2007 nummer 3

Redactioneel

Grote ict-projecten versus kleine
Hans Schrijen

Artikel

Niveaubepaling van competenties bij ict-opleidingen: de ‘Haagse’ aanpak
Tony Andrioli, Ru Klein

Le Penseur

Opleiden voor beroepen is not ISI
Annelies Kuiper

Paletbijdragen

Een lesidee voor het vo rond internetbankieren: een case study in security
Justus Freijzer

Ontwikkelingen in de lerarenopleiding informatica
Nico van Diepen, Jacob Perrenet, Bert Zwaneveld

Tussen sturing en anarchie
Hanno Wupper

Robots en rijst, software en sushi
Deny Smeets, Miranda Valkenburg

Van informatie- en procesmodellering naar applicatiegeneratie
Sjir Nijssen

Unieke samenwerking mbo-ict en Stichting Praktijkleren
Catharina Scherder-Besijn

Nieuws van i&i

I-score
Contacturen
Informatica
Nieuwe informaticamethoden
René Franquinet

 

 

 

2007 nummer 4

Redactioneel

Diversiteit is noodzaak
Deny Smeets

Artikel

Niveaubepaling van competenties bij ict-opleidingen: toepassing op de Bachelor of ICT
Tony Andrioli, Ru Klein

Le Penseur

J'accuse...!
Miranda Valkenburg

Paletbijdragen

Profielwerkstuk en eindopdracht informatica: vrouwen en bèta
Claudia Baudewijns, Roza van Kessel, Carine van Slageren

Meisjes en ict in het onderwijs
Bert Zwaneveld

Ambities en ambities in het ict-onderwijs
Hans Blankendaal, Deny Smeets

Healthcare Technology: een ict-snijvlakminor op Windesheim
Ruben Cijsouw

Onderzoek bij de lerarenopleiding informatica
Nico van Diepen, Jacob Perrenet, Bert Zwaneveld

DIG-E-VENT: een innovatief en creatief evenement over ict
Ella Hueting

Paradoxen in de ict: van mooi ideaal naar lelijke taal
Hanno Wupper

Highlights uit Ict-STER
Antoinette Taillie, Miranda Valkenburg

Berichten

Derde en laatste subsidieronde Stichting TQ-NL
I-zien 2007-2008, hét voorlichtingsmagazine over ict studeren
Kinderen maken zelf computerspellen met GameMakerKids

Van de leestafel